Direct regelen

Voor het aanvragen van een drank- en horecavergunning heeft u eHerkenning nodig met betrouwbaarheidsniveau 2+. Heeft u nog geen eHerkenning? Vraag dit dan aan op de website van eHerkenning.

Drank- en horecavergunning aanvragen voor paracommerciële bedrijven

Of wilt u:

Wat is het?

Als u alcohol verkoopt of schenkt, hebt u een drank- en horecavergunning nodig van de gemeente. Als u alcohol wilt schenken tijdens een evenement, moet u een ontheffing bij de gemeente aanvragen. 

Twee soorten drank- en horecavergunningen

  • Voor commerciële bedrijven (cafés, restaurants, slijterijen, hotels en dergelijke).
  • Voor paracommerciële bedrijven (buurthuis, sportkantine, museum en dergelijke).

Hoe werkt het?

Met een drank- en horecavergunning mag u alcohol verkopen en schenken aan personen van 18 jaar en ouder.

U kunt de vergunning krijgen als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • alle leidinggevenden zijn minimaal 21 jaar;
  • alle leidinggevenden zijn van goed gedrag en hebben dus geen strafblad;
  • elke leidinggevende heeft een SVH Verklaring Sociale hygiëne of Verklaring Vakbekwaamheid. Dit kunt u opzoeken in het Register Sociale Hygiëne;
  • uw horecabedrijf of slijterij voldoet aan de eisen over de oppervlakte, hoogte, ventilatie en toiletruimte;
  • er zijn geen weigeringsgronden op grond van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob).

Verenigingen en stichtingen

Voor verenigingen en stichtingen die alcohol schenken gelden extra voorwaarden:

  • De uren waarop alcohol wordt geschonken en de leeftijdsgrens is op een goed zichtbare plek opgehangen.
  • Er zijn binnen de vereniging of stichting minstens twee leidinggevenden met een SVH Verklaring Sociale Hygiëne.
  • Wanneer er alcohol wordt geschonken is een van deze leidinggevenden aanwezig.
  • De huisregels rondom alcoholgebruik staan in het bestuursreglement.

Wat neem ik mee?

  • Plattegrond van de ruimte(n), inclusief aanduiding van functie van de ruimte(n), de afmetingen en oppervlakten;
  • Door beide partijen getekend koop-, pacht-, of huurcontract of het eigendomsbewijs van het pand (indien van toepassing);
  • Plattegrond van het terras (indien van toepassing);
  • Statuten van de vereniging of besloten vennootschap (indien van toepassing);
  • Oprichtingsakte van de besloten vennootschap i.o. (indien van toepassing).

Extra in te dienen stukken of gegevens voor een paracommerciële inrichting

  • Ondertekend bestuursreglement;
  • Lijst met barvrijwilligers;
  • Overzicht van de openingstijden.

Hoe lang duurt het?

  • Als u de vergunning aanvraagt voor een vereniging of stichting krijgt u binnen 6 maanden bericht.

Bezwaar maken

Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.

Wat kost het?

  • aanvraag tot het verkrijgen van een nieuwe vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet bedraagt € 548,15;
  • aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid van de Drank- en Horecawet bedraagt € 192,59;
  • aanvraag tot het wijzigen van de vergunning op grond van artikel 30 van de Drank- en Horecawet (wijzigen inrichting) bedraagt € 192,59;
  • aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid van de Drank- en Horecawet (wijzigen aanhangsel) bedraagt € 192,59. 

Aanvullende info

Aan vergunningen voor paracommerciële bedrijven verbindt de gemeente via een exploitatievergunning voorschriften en beperkingen om oneigenlijke concurrentie met de commerciële horeca te voorkomen. Zo mogen in buurthuizen en sportkantines bijvoorbeeld geen bruiloften en partijen worden georganiseerd.

Afspraak maken

Wilt u meer informatie of een afspraak maken? Neem dan telefonisch contact met ons op via 0499 - 583333 of maak een afspraak via het contactformulier.

Vergunningen en meldingen worden behandeld door VTH de Kempen. Dit is een afdeling van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten en is gevestigd in het gemeentehuis van Eersel.

Heeft u gevonden wat u zocht?