In week 45 is de aanleg van het glasvezelnetwerk in de gemeente Oirschot gestart. Een snelle en stabiele internetverbinding is goed nieuws voor zowel inwoners als ondernemers. Na een uitgebreid onderzoek is Delta Fiber gekozen voor de uitrol van glasvezel. Op dit moment vinden er gesprekken plaats tussen de gemeente en Delta Fiber om te onderzoeken of het mogelijk is om ook buitengebieden en bedrijventerreinen te voorzien van glasvezel.   

Delta Fiber legt een open netwerk aan. Dat betekent dat in principe elke aanbieder van internetdiensten zijn diensten kan aanbieden over het netwerk. Hierover gaat Delta Fiber u uitgebreid informeren. Wij kunnen ons goed voorstellen dat u vragen heeft over de uitrol van glasvezel. Op deze pagina informeren we u over de toegevoegde waarde van glasvezel en het proces dat we met Delta Fiber hebben afgesproken. Op de website van Delta Fiber vindt u een speciale gemeente Oirschot-pagina. Hier vindt u antwoorden op specifieke vragen over bijvoorbeeld providers, tarieven en planning.

Waarom glasvezel?

De aanleg van glasvezel is belangrijk voor de gemeente Oirschot. Ons datagebruik neemt jaarlijks met zo’n 40% toe. Streamingdiensten als Netflix en Videoland hebben het tv-landschap drastisch veranderd. Daarnaast wordt er steeds meer thuis gewerkt. Hiervoor is een snelle en betrouwbare internetverbinding nodig.

Met glasvezel zorgen we ervoor dat we de toename in het datagebruik kunnen opvangen zonder dat de snelheid van het internet hieronder lijdt. Glasvezel is energiezuinig en het draagt bij aan de meerwaarde van uw woning. Er is tot wel 60% minder stroom nodig voor een glasvezelverbinding.

Veruit de meeste werkzaamheden vinden buitenshuis plaats. Alleen voor de installatie van de glasvezelaansluiting in de woning moet u thuis zijn. Hiervoor plannen zij samen met u een afspraak in.

Wat verandert er voor u?

Delta Fiber legt het glasvezelnetwerk in de Oirschot aan, alleen Delta is niet de enige provider. Omdat zij een open netwerk aanleggen, mag in principe elke provider zijn diensten aanbieden over het netwerk.

Op de website [link naar juiste pagina] van Delta Fiber kunt u de providers voor de gemeente Oirschot terugvinden. U kunt een abonnement afsluiten bij de provider van uw keuze. Als gemeente hebben wij geen invloed op de tarieven en welke providers er worden aangesloten. Iedereen die een abonnement afsluit, krijg kosteloos een aansluiting in huis.
Voor bedrijven en bewoners van het buitengebied wordt mogelijk wel een aansluittarief gevraagd.

Wilt u geen gebruik maken van glasvezel en uw huidige aansluiting behouden? Dan verandert er helemaal niets. U hoeft dan niets te doen.

Wanneer is uw dorp aan de beurt?

De aannemers zijn medio week 45 in Oostelbeers gestart en werken van daaruit de gemeente Oirschot rond. Eerst wordt in alle kernen glasvezel aangelegd, daarna zijn de bedrijventerreinen en woningen in de buitengebieden aan de beurt. Op de website van Delta Fiber vindt u een gedetailleerde planning.

De 5 meest gestelde vragen

1. Wie is Delta Fiber?

Delta fiber is een gespecialiseerde partij die glasvezel aanlegt. Simpel gezegd zorgen zij dat er een glasvezelkabel de grond in gaat zodat verschillende providers daar hun diensten op kunnen aanbieden. Delta Fiber legt een open netwerk aan en providers bepalen of ze hun diensten via dit netwerk willen aanbieden. Verschillende providers bieden hun diensten via dit netwerk aan in de gemeente Oirschot. Wie deze providers zijn, vind je op website van Delta Fiber [link naar website].

2. Waarom gaan zij glasvezel aanleggen en niet een andere partij?

De gemeente Oirschot bestaat niet alleen uit dorpen en buurtschappen, maar ook uit bedrijventerreinen en buitengebieden. Daar is stabiel internet soms nog minder vanzelfsprekend. De gemeente Oirschot was op zoek naar een partij die glasvezel in de hele gemeente Oirschot wilde aanleggen. Dus ook de commercieel minder aantrekkelijke gebieden buiten de dorpen. Delta Fiber wil in heel de gemeente Oirschot een open glasvezelnetwerk aanleggen. We hebben in een samenwerkingsovereenkomst onder meer vastgelegd hoelang de werkzaamheden gaan duren.

Vanuit de Telecomwet mogen (en willen) wij als gemeente een vergunningsaanvraag voor glasvezel niet weigeren. Dat betekent dat andere aanbieders van glasvezel ook in de gemeente Oirschot mogen aanleggen als zij dit in de toekomst willen.

3. Waarom staan Ziggo en KPN niet bij hun providers?

Het staat elke provider vrij om wel of niet hun diensten via het glasvezelnetwerk van Delta Fiber aan te bieden. Ziggo is een kabelexploitant en biedt geen diensten aan via het glasvezelnetwerk. Ziggo en KPN hebben ervoor gekozen hun diensten vooralsnog niet in de gemeente Oirschot aan te bieden via het glasvezelnetwerk van Delta Fiber. Zij bieden hun diensten aan via hun eigen kabelnetwerk.

4. Waarom is de glasvezelaansluiting nu gratis?

Delta Fiber communiceert dat de aansluiting van de woning nu (in de kernen) gratis is. Dit komt omdat de graafwerkzaamheden toch al plaatsvinden en het aansluiten van de woning minder werk is dan wanneer dat op een later moment gedaan wordt. De graafwerkzaamheden vinden in een afgebakend gebied plaats en de aansluitingen kunnen nu efficiënt ingepland worden. Daarom sluiten ze graag nu alle huizen kosteloos aan. Je betaalt pas bij afsluiten van een abonnement.

Indien op een later moment een glasvezelaansluiting gerealiseerd wordt, dan moet er per adres opnieuw graafwerkzaamheden gepland en uitgevoerd worden. Hiervoor moet Delta Fiber mankracht, machine inzet en materiaal inhuren. Die kosten worden doorberekend als activatiekosten!

5. Wat gebeurt er als ik geen glasvezel wil?

Een glasvezelaansluiting is natuurlijk geen verplichting. Het is naast de kabel die al in de grond ligt, een extra optie voor tv, internet en bellen. Als u geen glasvezelaansluiting wilt, hoeft u ook niets te doen. Uw bestaande aansluiting blijft gewoon werken en u hoeft ook niet over te stappen naar een andere provider.

Meer informatie?

Kijk voor meer informatie op de website van Delta Fiber. Daar vindt u het laatste nieuws en ontwikkelingen over de aanleg.

Voor vragen over glasvezel kunt u contact opnemen met Delta Fiber. U kunt hierbij denken aan de volgende vragen:

  • Krijg ik glasvezel?
  • Wanneer krijg ik glasvezel?
  • Waarom krijg ik geen glasvezel?
  • Moet ik betalen voor de aanleg van glasvezel?
  • Wanneer kan ik gebruik maken van de aansluiting?

Een antwoord hierop kunt u vaak al vinden op www.deltafibernetwerk.nl/klantenservice/

Omdat de glasvezelkabels ook in het openbaar gebied worden gelegd, houdt de gemeente als grondeigenaar toezicht op de werkzaamheden. Voor vragen over de (openbare) ruimte kunt u contact met ons opnemen via info@oirschot.nl of (0499) 58 33 33. U kunt hierbij denk aan vragen als:

  • Afgesloten wegen/ ik kan de straat moeilijk verlaten;
  • Mijn stoep voor het huis is niet netjes hersteld, wanneer wordt dit opgepakt?;
  • Etc.