Wat is het?

Als u moet bewijzen dat uw handtekening op een document echt van u is, kunt u uw handtekening laten legaliseren. Dit kunt u regelen bij de gemeente. De gemeente verklaart dan dat de handtekening echt is.

Het legaliseren van een handtekening is vaak nodig:

  • op documenten die naar het buitenland moeten worden gestuurd
  • als u ergens uw toestemming voor geeft bijvoorbeeld als u garant staat voor familie of vrienden uit het buitenland
  • als u een erfenis in het buitenland wilt regelen

Dit kan ook zijn voor bijvoorbeeld een visum kort verblijf. U nodigt iemand uit vanuit het buitenland en moet dan een aanvraagformulier opsturen naar het land waar de persoon woont. Op dit formulier moet uw handtekening gelegaliseerd worden. Dit kunt u bij de gemeente regelen.

Wat moet ik doen?

  • U moet persoonlijk langskomen met het stuk waarop u uw handtekening gaat plaatsen.
  • U moet in het bijzijn van de ambtenaar uw handtekening zetten.
  • De ambtenaar vergelijkt die met de handtekening op uw identiteitsbewijs.
  • Door legalisatie verklaart de gemeente dat het uw handtekening is.

Wat kost het?

De kosten voor het legaliseren van uw handtekening zijn:€ 13,05

Hoe lang duurt het?

Uw handtekening wordt direct gelegaliseerd. U krijgt het document dus gelijk weer mee.

Heeft deze informatie u geholpen?

Vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Wij zijn via de volgende kanalen te bereiken:

Ellen van Rokven

Ellen Rokven

Medewerkster Klantcontactcentrum