Kosten

selecteer wat voor u van toepassing is
  • ...kost € 75,80
  • ...is 10 jaar geldig
  • ...ligt na 6 werkdagen voor u klaar

Wat kost het?

Soort GeldigheidKosten
Nederlandse identiteitskaart voor personen jonger dan 18 jaar5 jaar€ 40,92
Nederlandse identiteitskaart voor personen ouder dan 18 jaar10 jaar€ 75,80
Toeslag bij spoedn.v.t.€ 57,09

Afspraak maken

Voor het aanvragen van een identiteitskaart vragen we u langs te komen in het gemeentehuis.

  • Heeft het spoed, dan kunt u voor een afspraak bellen met 0499 - 58 33 33. We zoeken dan samen met u naar een geschikte datum. Houd er rekening mee dat veel afspraakmomenten de komende weken al volgeboekt zijn.
  • Heeft uw afspraak minder haast, dan kunt u via de knop hieronder een afspraak plannen voor over enkele weken.

Afspraak maken voor het aanvragen van een identiteitskaart(externe link)

Of maak een afspraak voor:

Wat moet ik doen?

Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie). U kunt er ook mee reizen naar de meeste landen in Europa(externe link).

U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak(externe link). Na zes werkdagen kunt u uw identiteitskaart afhalen. Hiervoor moet u ook een afspraak maken(externe link).

Spoedaanvraag

Als u uw identiteitskaart snel nodig hebt, doet u een spoedaanvraag. Als u de identiteitskaart voor 14.00 uur aanvraagt, kunt u hem de volgende werkdag ophalen. U moet hiervoor wel extra betalen.

Reizen met kinderen

  • Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben en mogen niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders.
  • Als u met uw kind naar het buitenland reist en u hebt een andere achternaam dan uw kind, dan hebt u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent of het ouderlijk gezag hebt.

Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid(externe link).

Overige informatie

  • U vraagt de identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u woont. Kinderen die een eigen identiteitskaart willen, moeten ook naar de gemeente komen.
  • U moet uw identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag, want daarna vervalt uw identiteitskaart. Haalt u ook een identiteitskaart voor uw kind op? Neem uw kind dan mee.
  • Is uw identiteitskaart verlopen? Dan levert u die in bij de gemeente.
  • Is uw identiteitskaart (ernstig) beschadigd? Dan vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan. Ook levert u de oude identiteitskaart in bij de gemeente.

Lichamelijke of verstandelijke beperking

Als u door een lichamelijke of verstandelijke beperking niet persoonlijk een identiteitskaart kunt aanvragen, kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen. Bij twijfel vraagt de gemeente u om een medische verklaring.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

  • Als uw identiteitskaart in Nederland kwijt is of gestolen, kunt u direct een nieuwe aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
  • Als u verzekerd bent tegen diefstal, is aangifte doen bij de politie wel aan te raden.
  • Als u onmiddellijk op reis moet, kunt u een nooddocument(externe link) aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
  • Als u uw oude identiteitskaart terugvindt, bent u verplicht die in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.
  • Als u uw identiteitskaart in het buitenland verliest, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit hebt u nodig voor uw verzekering. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.
  • Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat(externe link) dat uw identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een nooddocument aan.
  • Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Verklaring van een vermist document

U kunt online het formulier verklaring vermissing reisdocument invullen. Daarna kunt u eventueel een afspraak maken(externe link) voor het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart.

Toestemming aanvraag document van een minderjarige

Wanneer u een afspraak maakt voor het aanvragen van een identiteitskaart voor een kind in de leeftijd van 0 tot 12 jaar of voor het aanvragen van een paspoort voor een kind in de leeftijd van 0 tot 18 jaar, moet er een toestemmingsformulier getekend worden door beide ouders. Ook moet er een origineel legitimatiebewijs aanwezig zijn van beide ouders. U kunt het formulier hieronder downloaden, invullen, uitprinten en daarna meenemen naar uw afspraak.

Veilige kopie identiteitskaart

Pas op voor identiteitsfraude. Hierbij maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Met de KopieID app(externe link) maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitskaart. Hebt u geen KopieID app? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid(externe link) hoe u identiteitsfraude kunt herkennen en voorkomen.

Hoe lang duurt het?

Na 6 werkdagen kunt u uw nieuwe identiteitskaart ophalen zonder afspraak.

Spoed: wanneer u met spoed een identiteitskaart aanvraagt kunt u deze meestal de volgende werkdag ophalen.

Aanvullende informatie

  • Als u niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kunt u in aanmerking komen voor een Vluchtelingpaspoort of een Vreemdelingenpaspoort.
  • Als u onder curatele staat, kunt u ook een identiteitskaart aanvragen. U hebt dan geen toestemming van de curator nodig.
  • Als u van naam verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
  • Als u van geslacht verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Per 1 oktober alleen nog met paspoort naar het Verenigd Koninkrijk (VK)

Vanaf 1 oktober 2021 komen Nederlanders alleen nog het Verenigd Koninkrijk (VK) binnen met een geldig paspoort. De Nederlandse ID-kaart telt dan niet langer als reisdocument voor het VK. Dit geldt voor:

  • Engeland
  • Schotland
  • Wales en
  • Noord-Ierland.

Meer informatie: Reizen naar het VK? Geldig paspoort mee! (vanaf 1 oktober)(externe link).

Heeft deze informatie u geholpen?

Vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Wij zijn via de volgende kanalen te bereiken:

Ellen van Rokven

Ellen Rokven

Medewerkster Klantcontactcentrum