Kosten

Tarieven identiteitskaart
Leeftijd kost Spoedaanvraag Geldigheid Verwerkingstijd Verwerkingstijd bij spoedaanvraag
18 jaar of ouder € 58,30 € 49,85 is 10 jaar geldig ligt na 5 werkdagen voor u klaar als u voor 14.00 uur een spoedaanvraag doet, kunt u de identiteitskaart de volgende werkdag ophalen
jonger dan 18 jaar € 30,70 € 49,85 is 5 jaar geldig ligt na 5 werkdagen voor u klaar als u voor 14.00 uur een spoedaanvraag doet, kunt u de identiteitskaart de volgende werkdag ophalen

Afspraak maken

Voor het aanvragen van een identiteitskaart vragen we u langs te komen in het gemeentehuis.

Afspraak maken voor het aanvragen van een identiteitskaart

Of maak een afspraak voor:

Wat moet ik doen?

Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie). U kunt er ook mee reizen naar de meeste landen in Europa.

U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak. Na vijf werkdagen kunt u uw identiteitskaart afhalen. Hiervoor moet u ook een afspraak maken

Spoedaanvraag

Als u uw identiteitskaart snel nodig hebt, doet u een spoedaanvraag. Als u de identiteitskaart voor 14.00 uur aanvraagt, kunt u hem de volgende werkdag ophalen. U moet hiervoor wel extra betalen.

Reizen met kinderen

  • Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben en mogen niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders.
  • Als u met uw kind naar het buitenland reist en u hebt een andere achternaam dan uw kind, dan hebt u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent of het ouderlijk gezag hebt.

Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid.

Overige informatie

  • U vraagt de identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u woont. Kinderen die een eigen identiteitskaart willen, moeten ook naar de gemeente komen.
  • U moet uw identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag, want daarna vervalt uw identiteitskaart. Haalt u ook een identiteitskaart voor uw kind op? Neem uw kind dan mee.
  • Is uw identiteitskaart verlopen? Dan levert u die in bij de gemeente.
  • Is uw identiteitskaart (ernstig) beschadigd? Dan vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan. Ook levert u de oude identiteitskaart in bij de gemeente.

Lichamelijke of verstandelijke beperking

Als u door een lichamelijke of verstandelijke beperking niet persoonlijk een identiteitskaart kunt aanvragen, kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen. Bij twijfel vraagt de gemeente u om een medische verklaring.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

  • Als uw identiteitskaart in Nederland kwijt is of gestolen, kunt u direct een nieuwe aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
  • Als u verzekerd bent tegen diefstal, is aangifte doen bij de politie wel aan te raden.
  • Als u onmiddellijk op reis moet, kunt u een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
  • Als u uw oude identiteitskaart terugvindt, bent u verplicht die in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.
  • Als u uw identiteitskaart in het buitenland verliest, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit hebt u nodig voor uw verzekering. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.
  • Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een nooddocument aan.
  • Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Verklaring van een vermist document

U kunt online het formulier verklaring vermissing reisdocument invullen. Daarna kunt u eventueel een afspraak maken voor het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart.

Toestemming aanvraag document van een minderjarige

Wanneer u een afspraak maakt voor het aanvragen van een identiteitskaart voor een kind in de leeftijd van 0 tot 12 jaar of voor het aanvragen van een paspoort voor een kind in de leeftijd van 0 tot 18 jaar, moet er een toestemmingsformulier getekend worden door beide ouders. Ook moet er een origineel legitimatiebewijs aanwezig zijn van beide ouders. U kunt het formulier hieronder downloaden, invullen, uitprinten en daarna meenemen naar uw afspraak.

Wat neem ik mee?

  • Een goedgelijkende pasfoto die
    • niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag en
    • voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt, ook als ze zijn verlopen.
  • Als u een tweede paspoort aanvraagt, neemt u bewijzen mee dat u het tweede paspoort nodig hebt.
  • Als uw paspoort in het buitenland is kwijtgeraakt of gestolen, dan neemt u het buitenlandse proces-verbaal mee.
  • Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.

Kinderen tot 12 jaar

  • Schriftelijke toestemming van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Gebruik hiervoor het formulier van de gemeente. U kunt beiden ook ter plekke een handtekening zetten, dan hoeft u geen ingevuld formulier mee te nemen.
  • (Kopie van) het identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft.
  • Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van hun identiteitskaart.
  • Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag.
  • Een goedgelijkende pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag. Deze pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt van uw kind, ook als ze zijn verlopen.
  • Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

U hoeft vanaf 1 december 2013 geen proces-verbaal van de politie mee te brengen. Bij de aanvraag van uw nieuwe document wordt aan de balie de verklaring van vermissing samen met u opgemaakt.

Aanvullende info

  • Als u niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kunt u in aanmerking komen voor een Vluchtelingpaspoort of een Vreemdelingenpaspoort.
  • Als u onder curatele staat, kunt u ook een identiteitskaart aanvragen. U hebt dan geen toestemming van de curator nodig.
  • Als u van naam verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
  • Als u van geslacht verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Vanuit het buitenland aanvragen

Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen voor een ID-kaart terecht bij een groot aantal Nederlandse vertegenwoordigingen, zoals ambassades en consulaten. Of bij een van de grensgemeenten in Nederland. Bij zo'n aanvraag komen veel verschillende documenten kijken.

Met de tool van nederlandwereldwijd.nl is het makkelijker om een ID-kaart aan te vragen in het buitenland of bij een grensgemeente. Dankzij de tool ziet u precies welke documenten u nodig hebt en kunt u online een persoonlijke checklist maken. Dit scheelt u veel tijd.

Heeft u gevonden wat u zocht?