Direct regelen

Ontheffing aanvragen of verlengen

Kenteken wijzigen

Heeft u al een ontheffing voor het parkeren in de blauwe zone en wilt u uw kenteken laten wijzigen? Ook dit kunt u hier direct regelen.

U kunt ook een afspraak maken.

Afspraak maken(externe link)

Wat kost het?

Aan een ontheffing zijn kosten verbonden.

Wat wilt u doen?kostGeldigheidVerwerkingstijd
Aanvragen€ 114,25is 1 jaar geldigna uiterlijk 5 werkdagen kan het, na het maken van een afspraak, worden opgehaald
Verlengen€ 90,55is 1 jaar geldigna uiterlijk 5 werkdagen kan het, na het maken van een afspraak, worden opgehaald

Wat is het?

De blauwe zone bij parkeerplaatsen in het centrum van Oirschot is bedoeld om langdurig parkeren tegen te gaan. Als bewoner van het centrum kunt u bij de gemeente een ontheffing van het verbod op langdurig parkeren aanvragen.

Hoe werkt het?

Om voor zo'n ontheffing in aanmerking te komen, moet wel worden voldaan aan een aantal voorwaarden.

  1. Woonachtig zijn binnen de parkeerschijfzone of door het ontbreken van parkeerplaatsen in de eigen straat aangewezen zijn op parkeerplaatsen binnen de blauwe zone.
  2. Niet kunnen beschikken over eigen parkeergelegenheid (garage, oprit) bij of in de nabijheid van de woning.
  3. Onvoldoende alternatieve of vrije parkeergelegenheid op redelijke loopafstand van de woning.
  4. Maximaal één ontheffing per adres.
  5. Uitsluitend ontheffing voor straten waar de bezettingsgraad van de parkeervakken 85% of minder is.

De (tijdelijke) ontheffing wordt niet verleend voor:

  1. bezoekers van kerk- en uitvaartdiensten alsmede huwelijksvoltrekkingen in het oude raadhuis.
  2. evenementen en kermis.
  3. bedrijfs-, zaken- en winkeladressen.
  4. bedrijfs- of vrachtauto's.

De parkeerontheffing is geldig voor maximaal één jaar. Als de parkeerontheffing is verlopen, moet u de parkeerontheffing inleveren bij de gemeente en een nieuwe aanvragen. Heeft u een ander kenteken dan moet u de parkeerontheffing laten wijzigen.

Als u gaat verhuizen naar een ander adres binnen het centrum, moet u een nieuwe aanvraag indienen. Verhuist u naar een adres buiten de zone, dan moet u de kaart inleveren.

Heeft deze informatie u geholpen?

Vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Wij zijn via de volgende kanalen te bereiken:

Ellen van Rokven

Ellen Rokven

Medewerkster Klantcontactcentrum