Het is belangrijk dat onze gemeente goed bereikbaar en verkeersveilig is. Daarom is de gemeente Oirschot van plan om de rotonde aan de Kempenweg/Bestseweg/Rijkesluisstraat en de omliggende fietspaden aan te passen.

De Kempenweg is de belangrijkste ontsluitingsweg voor Oirschot. De rotonde Kempenweg/Bestseweg/Rijkesluisstraat is bovendien de poort naar het historische centrum. Het is belangrijk dat we deze rotonde aanpassen. In de ochtend- en avondspits staan er op de Kempenweg en op de Bestseweg namelijk lange wachtrijen met auto’s. Daarnaast is de rotonde niet veilig genoeg voor fietsers en voetgangers. De komende jaren verwachten we nog meer verkeer, omdat er meer woningen komen. Daarom moet er een structurele oplossing komen.

Wat zijn mogelijke oplossingen?

De gemeente heeft enkele mogelijke oplossingen onderzocht, waaronder het vergroten van de huidige rotonde, het plaatsen van verkeerslichten, een ei-rotonde en een ovonde (ovale rotonde).

Ovonde en verbeterde rotonde

Uit onderzoek blijkt dat de ovonde de beste oplossing biedt. Deze ovonde is met de klankbordgroep besproken en er is gekeken naar de gevolgen van deze mogelijke keuze. Een ovonde heeft namelijk een groter effect op de omgeving. Op verzoek van leden van de klankbordgroep is daarom ook gekeken of het mogelijk is om de huidige rotonde te verbeteren. Dat is mogelijk. De verkeersveiligheid verbetert dan wel, maar de verkeersdoorstroming niet. Daarom is dit geen structurele oplossing.

Hoe zag het participatieproces eruit?

Er was een klankbordgroep met onder andere vertegenwoordigers van direct omwonenden en van bewonersplatform Bestseweg Leefbaar, hulpdiensten, bewonerscomité De Drossaard, Oirschots Industrieel Contact, Visit Oirschot, De Poort, Lidl, buurtbeheer de Notel en buurtgroep De Kemmer. Zij kwamen vijf keer bij elkaar en droegen zorgpunten en mogelijke oplossingen aan.

Verkeersveiligheid fietspaden

In de klankbordgroep kwam ook de wens naar voren om de verkeersveiligheid van de omliggende smalle fietspaden (richting Moorland en Koolmond) te verbeteren. Deze worden nu al intensief gebruikt en dat wordt alleen maar meer. Hierdoor ontstaan conflictsituaties met tegemoetkomend fietsverkeer. Daarnaast gaan er elke dag zo’n 200 fietsers tegen de rijrichting in op het eenrichtingsfietspad. Dat leidt tot nog meer onverwachte en onveilige verkeerssituaties.

Daarom wordt voorgesteld om het tweerichtingsfietspad langs de Kempenweg te verbreden. Om dit mogelijk te maken, wordt het eenrichtingsfietspad aan de andere zijde verwijderd en de rijbaan verschoven. Het wegdek wordt dan als volgt verdeeld voor de verschillende weggebruikers:

Welke vraag krijgt de gemeenteraad?

  • Op 30 januari 2024 neemt de gemeenteraad een beslissing over het voorstel van het college van burgemeester en wethouders om de knelpunten op de rotonde op te lossen en de hiervoor genoemde aanpassingen te doen aan de Kempenweg en de fietspaden.

Overzicht onderzoeken en documenten