Plannen rotonde en fietspaden Kempenweg/Bestseweg
Het is belangrijk dat onze gemeente goed bereikbaar en verkeersveilig is. Daarom is de gemeente Oirschot van plan om de rotonde aan de Kempenweg/Bestseweg/Rijkesluisstraat en de omliggende fietspaden aan te passen.

De Kempenweg is de belangrijkste ontsluitingsweg voor Oirschot. De rotonde Kempenweg/Bestseweg/Rijkesluisstraat is bovendien de poort naar het historische centrum. Het is belangrijk dat we deze rotonde aanpassen. In de ochtend- en avondspits staan er op de Kempenweg en op de Bestseweg namelijk lange wachtrijen met auto’s. Daarnaast is de rotonde niet veilig genoeg voor fietsers en voetgangers. De komende jaren verwachten we nog meer verkeer, omdat er meer woningen komen. Daarom moet er een structurele oplossing komen.
Wat gaat er gebeuren?
We gaan de rotonde vernieuwen. In dit ontwerp gaan we de binnen- en buitendiameter vergroten. Dit heeft verschillende gevolgen voor deelnemers aan het verkeer:
- Auto's: door de binnenstraal van de rotonde te vergroten en de rijbaan te versmallen, verlagen we de snelheid van de auto's.
- Vrachtverkeer/bussen: door het vergroten van de buitenstraal van de rotonde, ontstaat er meer ruimte om te manoeuvreren voor groot verkeer.
- Fietsers: het fietspad komt verder van de rotonde af te liggen en middeneilanden worden verbreed. Dit is veiliger voor fietsers.
- Voetgangers: voor voetgangers wordt de structuur overzichtelijker. Het Gloudemanspaadje wordt als voetpad aangesloten op de rotonde.

Wanneer gaat dit gebeuren?
De uitvoering van dit project start in het voorjaar/ zomer 2026. Voorafgaand hieraan werken we aan een plan voor de bereikbaarheid van de omgeving tijdens de uitvoering.
Wat is het doel van dit project?
We hebben gezocht naar oplossingen om de algehele situatie te verbeteren. Hierbij is er gekeken naar het optimaliseren van de verkeersdoorstroming, de verkeersveiligheid van de verschillende weggebruikers, het verbeteren van de onoverzichtelijke verkeerssituatie en de de ruimtelijke kwaliteit in de directe omgeving van deze rotonde. Daarbij hebben we binnen de oplossingen gezocht naar het optimaliseren en verbeteren van de bevoorrading van en het parkeren bij de Lidl.
Wat is eraan vooraf gegaan?
De gemeente heeft enkele mogelijke oplossingen onderzocht, waaronder het vergroten en optimaliseren van de huidige rotonde, het plaatsen van verkeerslichten, een ei-rotonde en een ovonde (ovale rotonde). Op basis van verschillende onderzoeken hebben we gekozen voor de variant Optimalisatie Rotonde.
De resultaten van de onderzoeken zijn als volgt:
- De verkeersdoorstroming op de nieuwe rotonde is vergelijkbaar met die van een ovonde.
- De nieuwe rotonde is verkeersveiliger voor fietsers en voetgangers dan een ovonde.
- De rotonde is in lijn met de doelstellingen van het Mobiliteitsplan Oirschot 2030-2040.
- De rotonde heeft de minst grote impact op de (directe) omgeving en past beter bij de schaal van Oirschot.
- Het inrichtingsplan leidt tot extra parkeercapaciteit bij de Lidl.
- Het inrichtingsplan leidt tot een overzichtelijkere en verkeersveiligere verkeerssituatie.
- Het inrichtingsplan van het parkeerterrein is in te passen met de nieuwe rotonde en het nieuwe wegprofiel voor de Kempenweg.
Participatieproces
Er heeft een participatieproces plaatsgevonden door middel van een klankbordgroep. In deze klankbordgroep zaten onder andere vertegenwoordigers van direct omwonenden en van bewonersplatform Bestseweg Leefbaar, hulpdiensten, bewonerscomité De Drossaard, Oirschots Industrieel Contact, Visit Oirschot, De Poort, Lidl, buurtbeheer de Notel, Jumbo, Politie, Brandweer en buurtgroep De Kemmer. Zij kwamen vijf keer bij elkaar en droegen zorgpunten en mogelijke oplossingen aan. Zij hebben een advies uitgebracht en dit heeft de gemeente meegenomen in de overwegingen.
Verveersveiligheid fietspaden
In de klankbordgroep kwam ook de wens naar voren om de verkeersveiligheid van de omliggende smalle fietspaden (richting Moorland en Koolmond) te verbeteren. Deze worden nu al intensief gebruikt en dat wordt alleen maar meer. Hierdoor ontstaan conflictsituaties met tegemoetkomend fietsverkeer. Daarnaast gaan er elke dag zo’n 200 fietsers tegen de rijrichting in op het eenrichtingsfietspad. Dat leidt tot nog meer onverwachte en onveilige verkeerssituaties. Daarom wordt het tweerichtingsfietspad langs de Kempenweg, aan de westzijde, verbreed. Om dit mogelijk te maken, wordt het eenrichtingsfietspad aan de oostzijde van de Kempenweg verwijderd en wordt de rijbaan van de Kempenweg verschoven. Het wegdek wordt dan als volgt verdeeld voor de verschillende weggebruikers:

Wat kunt u verwachten?
We streven ernaar dat u minimale hinder ondervindt van dit project en dat u als inwoner of ondernemer zo goed mogelijk bereikbaar blijft. Het project wordt in fases uitgevoerd zodat we ervoor kunnen zorgen dat de doorstroming gehandhaafd blijft.
Op de hoogte blijven?
Wij zorgen er samen met de aannemer voor dat u altijd op de hoogte blijft. Hiervoor zetten we de volgende middelen in:
- Website van de gemeente
- Informatieavond(en)
- Bewonersbrieven
