Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK)

Heeft u door COVID-19 veel minder inkomen gekregen en hebt u problemen met het betalen van uw huur, hypotheek en andere vaste lasten? Dan kunt u misschien een beroep doen op de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten, ook wel TONK genoemd.

Voor wie?

U komt in aanmerking voor TONK als u voldoet aan deze voorwaarden:

  • U heeft door de coronamaatregelen veel minder inkomen dan voorheen. De TONK-regeling is dus niet alleen bedoeld voor ondernemers, maar ook voor bijvoorbeeld flexwerkers, mensen met een 0-urencontract en mensen in loondienst die minder uren kunnen werken of ontslagen zijn;
  • U bent eigenaar of hoofdhuurder van uw woning;
  • U heeft geen recht op een andere regeling (zoals een toeslag vanuit het UWV of een WW-uitkering) of u hebt met deze regelingen nog te weinig inkomen om de noodzakelijke kosten te betalen;
  • U heeft onvoldoende vermogen om de noodzakelijke kosten te betalen. Het gaat om beschikbare geldmiddelen, dus bijvoorbeeld geen overwaarde van uw woning.

Bent u ondernemer en heeft u een Tozo-uitkering? Dan kan de TONK hierop een aanvulling zijn.

Geen afwijzing bij recht op toeslagen

Let op: het volgende verandert zowel voor de eerste als de tweede periode TONK. Aanvragen worden niet langer afgewezen als er recht is op woonkostentoeslag of huurtoeslag of als de aanvrager woonkostentoeslag of huurtoeslag ontvangt.

Hoogte van de TONK en looptijd

De tegemoetkoming voor de periode 1 januari tot 1 juli is verhoogd tot eenmalig € 3.000 of eenmalig € 6.000. Ook voor de periode van 1 juli tot 1 oktober is nu een tegemoetkoming beschikbaar. Kijk voor de voorwaarden op www.kempengemeenten.nl/tonk. 

Uitvoering

De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de TONK. De TONK wordt voor de Kempengemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden, uitgevoerd door de afdeling Maatschappelijke Dienstverlening te Bladel. 

(Aan)vragen?

Denkt u dat u voor de TONK in aanmerking komt? Vraag deze dan zelf aan vóór 1 november 2021 via www.kempengemeenten.nl/tonk. Vragen? Neem dan contact op met de afdeling Maatschappelijke Dienstverlening van de Samenwerking Kempengemeenten via telefoonnummer 0497-745544. 

Steunpunt coronazorgen

Nu de coronacrisis zo lang aanhoudt, leidt dit bij sommige mensen tot mentale problemen. Voor iedereen in Nederland die vragen heeft of zich zorgen maakt over zichzelf of een ander is er nu het www.steunpuntcoronazorgen.nl. Mensen vinden hier actuele relevante informatie en tips over hoe ze met hun zorgen om kunnen gaan en er zijn doorverwijzingen naar hulp. Het Steunpunt Coronazorgen is opgezet door ARQ Nationaal Psychotrauma Centrum in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, in samenwerking met het RIVM.  

Wat als de spanningen thuis oplopen?

We blijven in deze periode zoveel mogelijk thuis, iets wat in veel huishoudens goed gaat, maar helaas niet overal. Waar de spanningen thuis oplopen, probeert het ministerie zoveel mogelijk te helpen. Bekijk hier wat je kunt doen om te voorkomen dat de spanningen oplopen, en waar je terecht kunt voor hulp als het uit de hand loopt.

Somber of gespannen door het Coronavirus?

Bent u somber of gespannen door het coronavirus? Praat er samen over met mensen in uw omgeving. Of bel één van de hulplijnen om te praten over uw angstige gevoelens.

Wat kan ik doen als ik me somber of gespannen voel door het coronavirus?

Het is begrijpelijk als u zich somber, gespannen of misschien zelfs angstig voelt door het coronavirus. Dat kan als u alleen bent, maar ook als u samen met andere mensen woont.

Het helpt om af en toe een pauze te nemen. Van uw werk, van de drukte thuis of van het tv-kijken. Ook helpt het om de berichtgeving over het coronavirus even niet te volgen. 

  • Een gezonde leefstijl helpt om mentaal fit te blijven. Eet gezond en zorg voor voldoende slaap en beweging.
  • Structuur in uw dag helpt ook. Bijvoorbeeld elke dag op dezelfde tijd opstaan. En maak een planning  voor uw (thuiswerk)dag en neem geregeld een korte pauze.
  • Gebruik liever geen alcohol of drugs om met uw emoties om te gaan. 
  • U kunt uw zorgen en ongerustheid verminderen door minder vaak te kijken of luisteren naar berichtgeving in de (sociale) media. 
  • Ga af op de feiten. Zoek betrouwbare informatiebronnen, zoals de websites van de Rijksoverheid, de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) of het RIVM. Verzamel informatie waarmee u kunt bepalen hoeveel risico u echt loopt, zodat u redelijke voorzorgsmaatregelen kunt treffen. 
  • Praat over uw emoties. Krop ze niet op. Praten met mensen die u vertrouwt kan helpen. Hou contact met vrienden, familie en collega’s via e-mail en telefoon.
  • Als u er met uw omgeving niet uitkomt, zoek dan contact met een getrainde vrijwilliger of professionele hulpverlener. 
  • Ook kunt u bij aanhoudende klachten terecht bij uw huisarts. De huisarts kan u snel de juiste soort hulp bieden en doorverwijzen naar andere hulpverleners zoals een psycholoog of een therapeut.

Hulplijnen voor als u zich somber of gespannen voelt

U kunt bellen of chatten met de volgende hulplijnen als u over iets wilt praten, iets wilt vragen of iemand zoekt die naar u luistert:

Hulplijnen voor jongeren

De Kindertelefoon: 0800-0432 (ook chatten)

Voor alles wat je bezighoudt. Elke dag, van 11.00 tot 21.00

Hulplijnen voor volwassenen

De Luisterlijn: 0900-0767 (ook chat of email)

Voor wie behoefte heeft aan een luisterend oor, 7 dagen per week, 24 uur per dag

Kijk voor meer hulplijnen en tips op de website van de rijksoverheid.