Kom helpen bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer 2025!

Op woensdag 29 oktober 2025 zijn de verkiezingen van de Tweede Kamer. Wij zijn op zoek naar enthousiaste leden voor de bezetting van de stembureaus. Bent u inzetbaar voor deze verkiezingen? Meld u dan aan! Dit kan tot en met dinsdag 2 september 2025. Let op: het is niet toegestaan om uzelf op te geven als u verkiesbaar of raadslid bent.


 

Wie zoeken wij?

Wij zoeken voor de stembureaus voorzitters, leden en tellers. Hieronder leggen wij deze functies uit. Kent u iemand die ook een bijdrage wil leveren aan deze verkiezingen? Laat het diegene dan ook vooral weten!  

Voorzitter
De voorzitter van een stembureau is verantwoordelijk voor een goed verloop van de stemming en het tellen van de stemmen. De voorzitter leidt het stembureau. Denk daarbij aan het verdelen van de taken, het bewaken van de rust en het invullen van het proces-verbaal na afloop van de stemming

Stembureaulid
Een stembureaulid helpt mee om de verkiezingen goed te laten verlopen. Denk daarbij aan het controleren van stempassen en identiteitsbewijzen, het uitreiken van stembiljetten en toezichthouden op het stemproces inclusief de stembus en stemhokjes. 

Teller avond
Een teller op een stembureau telt de stemmen nadat de stembussen zijn gesloten. Daarnaast bereidt de teller de telling voor en helpt bij het opruimen en afsluiten van het stembureau. 

Centraal teller
Een centraal teller telt de stemmen op de dag na de verkiezingen. Daarnaast bereidt de centraal teller de telling voor en telt daarna de stemmen op kandidaatsniveau.
 

E-learning

Ter voorbereiding op uw deelname volgt u een digitale training, zodat u precies weet wat u moet doen tijdens de verkiezingsdag. Deze training is kosteloos en online te volgen. Na uw aanmelding ontvangt u hierover meer informatie. 
 

Aanmelden

Meld u aan via de website. U kunt hier ook uw beschikbaarheid doorgeven. Wij verzoeken u vriendelijk om uw beschikbaarheid uiterlijk dinsdag 2 september door te geven.

 

Inrichting van het stembureau

Elk stembureau wordt ingericht in twee ploegen: van 7.00 tot 14.00 uur en van 14.00 tot 21.00 uur. Elke ploeg bestaat uit één voorzitter en drie leden. Samen zijn zij verantwoordelijk voor het stembureau. Na 21.00 uur worden de stemmen alleen op partijniveau geteld. Er blijft minimaal één voorzitter tot het einde van de telling voor het invullen van het proces-verbaal en voor het terugbrengen van de verkiezingsspullen. De telling wordt gedaan door zeven personen. Geef bij uw aanmelding aan welke rol u wilt aannemen en of we u ook kunnen inzetten als teller. 

 

Centraal tellen

Na sluiting van de stembureaus op woensdag 29 oktober worden de stemmen na 21.00 uur alléén op partijniveau geteld. De telling op kandidaatsniveau wordt de volgende dag (donderdag 30 oktober) gedaan op onze centrale tellocatie (Servicebedrijf Oirschot). U kunt zich hier ook voor opgeven, mits u de hele dag beschikbaar bent. Het is namelijk moeilijk in te schatten hoeveel tijd hiervoor nodig is.

Vergoedingen

De onderstaande bruto-vergoeding geldt per shift (07.00 tot 14.00 uur en 14.00 tot 21.00 uur, tellen vanaf 21.00 uur). 

FunctieVergoeding
Voorzitter€100,- (exclusief tellen)
Lid€ 75,- (exclusief tellen)
Teller avond€ 40,- 
Drank- en maaltijdvergoeding (voorzitter en lid)€ 20,- onbelast
Centraal teller€ 14,50 per uur inclusief lunch op locatie
Medewerker gemeente OirschotBeloning volgens de reguliere regeling voor werktijden en de buitendagvenstertoelage. 

De vergoeding wordt na de verkiezingen overgemaakt. 

Aanvullende informatie voor de voorzitters

Voor ingedeelde voorzitters wordt er een aparte klassikale informatiebijeenkomst georganiseerd op woensdag 8 oktober 2025 vanaf 18.30 uur. Zet dit alvast in uw agenda! Daarnaast wordt er een tel-workshop georganiseerd. U ontvangt hierover te zijner tijd meer informatie en een uitnodiging.

 

Indeling

Als we genoeg aanmeldingen hebben ontvangen, delen we de leden in per stembureau. U hoort rond half september op welk stembureau u bent ingedeeld.

Vragen? 

Stuur dan een mail naar team Verkiezingen via verkiezingen@oirschot.nl. Wij willen u alvast hartelijk danken voor uw medewerking!